schild.gif (2841 bytes)

Welkom op de website van de 41e Herstel Compagnie Detachement Hohne!

schild.gif (2841 bytes)

Uit het archief van:

Hank van 't Wout

 Hank van ’t Wout wonend in Oosterhout (NB). Ik ben in maart 1969 opgekomen in de Kromhoutkazerne, heb daar mijn basisopleiding gekregen. Vervolgd met een specialistenopleiding Girostabilisatie, om vervolgens als girostabilisatiemonteur door het militaire leven te gaan.

Dit onder de bezielende leiding van Sergt Henderson in Hohne

 

Utrech(t) waar het begon....

De maten ....

Sportief in Utrecht .....

Avondvierdaagse lopen.

en dan

ff bijtanken met Grolsh

promillage aanvullen in de kantine v/d Kromhout

En dan naar Hohne met de bus van "van MAANEN"

Ik ben in september 1969 naar Hohne gegaan om daar paraat te zijn. Wat inhield dat we om de zes weken een week naar huis mochten

 

 

 

Opstap plaats .

 
 

 

 

 

 

Slapend naar eindbestemming      .

Hohne         

Terug in Hohne .....

Bar is open

:Deze foto's zijn genomen in de TD bar, nadat we uit Nederland zijn terug gekomen na het verlof. Geen namen helaas.

Statie(geld) foto

: Na zo’n week weggeweest te zijn was er wel iets te vieren. Verjaardagen, verlovingen, gewoon voor de gein, zo kon het gebeuren dat er om half elf (sluitingstijd als ik me goed herinner) nog wat bier voor je neus stond.

Dubbel up.

Hier is waarschijnlijk geen terug komst maar een gewone avond want ik zit in mijn normale kloffie de man op de achtergrond met het glas aan zijn mond is Han Pijpers, dit weet ik omdat ik daar in Rotterdam mee op de technische school heb gezeten.

De volgende morgen ......Land verdedigen.

Appel Hohne: Dit was de sergeant met dat speciale snorretje en dat gladde haar.(Hazendonk?) Denkelijk op een zondag. Ik kan me niet herinneren dat ik het eerste grijs heb aangehad op andere dagen. Mijn persoontje staat rechts achter.

En aan het werk

 

Zicht op de ingang van Sheibenhof.

Foto vanaf een Centurion met rechts voor nog half zichtbaar een Xenon zoeklicht waarvan we er zoveel gerepareerd hebben. Dit laatste mocht eigenlijk niet maar door de lange doorlooptijd van reparatie in Nederland moest het wel hier gebeuren.

Te repareren voertuigen.

 

Demontage Xenon

Dit is mijn opvolger en volgens mij heette hij Wim als girostabilisatiemonteur sjouwend met een Cubical zoals het volgens mij genoemd werd. Hierin zaten de versterkers van de girotol signalen. Die signalen werden dan vervolgens door de draaiende gelijkstroom generator(als ik me het goed herinner) opgevoerd, zodat de koepel er meekon draaien

: Mijn opvolger Wim en zijn opvolger. Deze laatste was de eerste HTSer die in Hohne kwam als giromonteur. Dit was omdat aan het eind van mijn periode de Leopard kwam en deze een geheel elektronische giro had en dat voor LTSers toen nog niet te behappen was(vond men in Den Haag )

 
 

 

Xenon zoeklicht repareren

Dit is de boven kant van de werkbank met op de achtergrond Wim en de voorgrond een van de HTSers.

Voeding Xenon zoeklicht.

Voor de giro techneuten onder ons : zo zag het er onder de werkbank uit in de periode 69/70

Demo Genie met "Centurion" bruggelegger.

Centurion vouwt brug uit

   
 

Brug ligt .......

 

1ste gevechts tank.....

...neemt de brug....!

 
     

Groeps foto's op "Scheibenhof"

 

Is gemaakt op Sheibenhof. Ik zelf zit middenboven, Cees zit onder stoer te doen. Ik denk dat het een bruggenlegger van de pantser genie is.

Ergelijk dat je geen namen meer weet. Cees rechts staand. De blonde die rechts voor mij staat heb ik volgens mij bij iemand anders ook gezien, Hij was monteur Centurion

Werken op de schietbaan.

De ploeg.

Hier de volledige giro club. Met de baret op Sgt Henderson, Wim op de bestuurder plaats. De twee andere waren HTSers vanwege de Leopard. Helaas geen namen. We waren hier op onderdelentocht voor de toolset. Deze werd op deze wijze uitgebreid.

en werken onder barre omstandigheden....

Ook in de winter waren er onderdelentochten. Als Sgt Henderson vond dat er te weinig werk was werden deze tochten gepland. Wat kon het koud zijn. Ik kan me nog goed herinneren dat met voor mijn gevoel 25 graden onder nul buiten een tank moesten repareren. Dat hield in bij aankomst op Sheibenhof eerst even koffie drinken na de tocht van Hohne naar Sheibenhof. De hulpmotor tot +/- 10a30 minuten laten draaien, om te zorgen dat het in die 50 ton staal een beetje op temperatuur was. Om dan vervolgens met wollen handschoenen aan je werk te doen. Deed je dat niet zaten je handen binnen mum van tijd vastgevroren.

Avondvermaak in Hohne.

Op de kamer .....

Dit was een avond(waarschijnlijk zaterdag) dat we in de middag naar het Roundhouse mochten om inkopen te doen. Dit gezien de fles bacardi, deze fles overleefde meestal de eerste avond niet. Personen; rechts Cees. Cees was een Hollandse Amerikaan die in Nederland zijn diensttijd deed om niet naar Vietnam te hoeven. Tweede derde en vierde weet ik niet. Ik zelf uiterst links.

...of naar Cafe Inge....

Cafe Inge: Dat was vanuit de engelse poort gezien rechts gelegen. Dit was een eenvoudige gelegenheid waar een vrouw genaamd Inge de zaak bediende. Je kon er biefstuk,snitsel en bockworst met frites eten, dit is opgenoemd in de volgorde van kosten. Dus werd er na betaling van de wedde, biefstuk gegeten en aan het eind van de maand bockworst of in het ergste geval in de kantine want anders kon je geen bier meer drinkenJ) Ik zag bij iemand anders dat het een bar/nachtclub geworden was. Dat was het in mijn tijd in ieder geval niet.

 

En er is ook weekend vermaak ....

De versierders.

: dit was een zwemplas in de buurt. We zijn er wel een paar keer heen geweest maar ik heb geen idee hoe het heette.

Linkse is Cees de Amerikaan. Rechtse weet ik niet

Inwendig en uitwendig koelen.

Cees tweede van links, rechts met bril een van de giro HTSers geen naam

De bierkoeler.

ben ik zelf. Ik wil nog wel even wijzen op het houten amstel bierkratje.

Nog even de bar verbouwen.

: Het was een welkome aanvulling op het avondvertier. Er werd wel een biertje gedronken maar ook gewerkt.

en  keeten op de kamer.

 

En dan ineens ..... is het uit met de pret .....afzwaaien!

Oke Freek, tot zover mijn verhaal. Ik hoop dat het wat herinneringen losmaakt bij andere want het zou toch wel leuk zijn om wat namen terug te krijgen.

Ik ben in juni/juli 1970 afgezwaait als soldaat 1.

Groeten: Hank van 't Wout