Welkom op de website van de 41e Herstel Compagnie Detachement Hohne!

Deze Bijdrage is van: Peter Folmer

Lichting 65-6

Het is al meer dan 35 jaar geleden dat ik met klein verlof ben gegaan. Mijn lichting was 65-6 en ik heb van juli 1966 tot aug 1967 in Hohne 41 herstelcomp. gelegen. Ik was in die periode takelwagen chauffeur bij de TD.
In 1967 was ik ook bij het CAT team ingedeeld
(Op de foto op de pagina van De Wintersteijn sta ik links naast sergt. van Gunsteren).
Ik trok in die tijd veel op met Peter Sars.
Ik zal nog eens wat foto's bij elkaar zoeken.
Wie kent mij nog uit die tijd?
Groeten: Peter Folmer

De auto van sgt v Gumsteren

Deze auto was op een of andere manier illegaal en de sgt. had problemen met
de marechaussee  over de auto.
De enige manier om van de auto af te komen was om deze te vernietigen en
dat gebeurde op deze wijze

Groeps foto voor de rupshal op Scheibenhof

Hitzacker:

i.v.m. de geboorte van Willen Alexander zijn wij met een kleine groepje
naar Hitzacker geweest om de geboorte te vieren. Ik sta rechts op de
Foto.

Oefening luit. Olree:

Nadat we een tijd zonder pelotons commandant van de vrijheid hebben
genoten dit was in half 1966 kregen we een nieuwe commandant, dit was
Luitenant Olree rechtstreeks uit 't Harde. Hij was gewend dat  iedereen
alles gelijk deed wat hij commandeerde maar dat was bij de TD in Hohne
niet het geval. Dit was een van de weinige oefeningen waaraan wij
moesten deelnemen. Normaal kwamen we onder de oefening uit door te
beweren dat als er een oefening in Hohne was dat wij bij Seedorf hoorden
en andersom. (ik zit hier links op de
foto)

Op Scheibenhof hadden we in een van de  barakken een kantine ingericht.
Ons peloton was zelf supported  zodat we ook een kok hadden. Hij
verzorgde in de schaft harde Duitse broodjes met warme worst en gebakken
eieren. De kok had geen rijbewijs zodat de om beurten met een 126 of een
314 elke dag brood, worst en eieren op het kamp en in het dorp gingen
halen. (ik loop hier links op de foto met das om)


Het bord spreekt voor zich. Ik weet niet zeker maar ik dacht dat het
bord op Scheibenhof  stond vlak bij het plein dat we gebruikten.

In de TD bar

De weg naar huis

In de TD bar

In de TD bar "Peter en Peter":


Op deze foto sta ik rechts en naast mij staat Peter Sars uit Waalwijk De
bar hebben we nieuw gebouwd in de kelder van het marechaussee gebouw. De
materialen hebben we gekocht van de winst van de bar. Er was een dubbele
boekhouding om de winst te bepalen want er mocht uiteraard geen winst
gemaakt worden. De bar is toen officieel geopend (dacht ik eind 1966 of
begin 1967).

Een vergrote versie krijg je door  te klikken op de foto met de linker muistoets.

Als je "de vier te velde" uitvergroot kun je de tekst lezen over de 41 hrstcie op een oefening te Scheibenhof wat bij ons een thuis wedstrijd was

Tanks aangeboden voor reparatie

YA 616 en 126

Bij het gebruikelijk rondscheuren met de voertuigen (snelste rondjes met
de lasjeep en dergelijke) is iemand met de 126 tegen de loop van een
centurion tank gereden, zodat de 126 met de takelwagen naar Seedorf
gebracht moest worden voor reparatie.

Het boekje over de CAT is uit 1966 dit was in september. Ik weet niet
zeker of ik toen 1966 bij het CAT team was ingedeeld als algemeen
chauffeur of dat dit in 1967 was daar ik in aug 1967 ben afgezwaaid. Ik weet
wel dat er op een moment een blindganger terug ketste van het doel en
vlak bij de tankopstelling een paar meter van de plaats waar wij stonden
in de grond terecht kwam en niet ontplofte dit gaf een grote
consternatie.

Het wisselen van lopen

Takelen in de garage

Reactie van:  Dé Wintersteijn

Dat was natuurlijk voor mij (van 66-4) wel een heel erg oude NATO-peuk of ouwe stomp (65-6). En die Peter waar hij het over heeft klinkt me ook bekend. Volgens mij waren hij en zijn vriendje er voor verantwoordelijk dat ik in de badkuip gedompeld werd. Met koppel en speer. Ze hadden wel warm water genomen, anders vonden ze het zo zielig.